CWS Sokół... nieudany początek?

CWS Sokół... nieudany początek?

CWS Sokół... nieudany początek?
autorem artykułu jest Aleksander Sowa

W historycznym czasie, kiedy po odzyskaniu niepodlegÅ‚oÅ›ci Polska dźwigaÅ‚a siÄ™ ze zniszczeÅ„ po I wojnie Å›wiatowej, nieÅ›wiadoma jeszcze tego, co wkrótce nastÄ…pi pojawiÅ‚o siÄ™ ponad 20 udanych konstrukcji jednoÅ›ladowych. Najbardziej jednak znanÄ… nazwÄ… dla każdego, kto ma choć blade pojÄ™cie o motocyklach jest oczywiÅ›cie nazwa „Sokół”. Prawda jest jednak trochÄ™ bardziej skomplikowana i warto wiedzieć, o czym tak naprawdÄ™ jest mowa.

W owym czasie zaistniaÅ‚a potrzeba stworzenia wÅ‚asnego motocykla speÅ‚niajÄ…cego najważniejsze zadanie: sÅ‚użbÄ™ odradzajÄ…cemu siÄ™ paÅ„stwie. Wytwarzaniem motocykli metodami przemysÅ‚owymi zajęły siÄ™ CWS (Centralne ZakÅ‚ady Samochodowe) realizujÄ…c zamówienia publiczne – dla wojska, policji i poczty. W latach 1927-1929 opracowano konstrukcjÄ™ motocykla CWS M-55 napÄ™dzanego dwucylindrowym silnikiem czterosuwowym o pojemnoÅ›ci 998 cm³ i mocy ok. 14 KM, który miaÅ‚ speÅ‚niać wyznaczone mu zadania. Motocykl miaÅ‚ stanowić techniczne odzwierciedlenie dobrze znanych i użytkowanych w Polskiej Armii maszyn amerykaÅ„skich. Konstrukcja nadwozia bazowaÅ‚a na Harleyu-Davidsonie a silnik byÅ‚ niemal dokÅ‚adnÄ… kopiÄ… jednostki Indiana. Niestety, nowy produkt zbudowany w latach 1930-1932 roku pod kierunkiem inż. BolesÅ‚awa Fuksiewicza w liczbie ok. 200 egzemplarzy, zamiast speÅ‚nić pokÅ‚adane w nim nadzieje Narodu – sromotnie je zawiódÅ‚. Skopiowana amerykaÅ„ska konstrukcja bowiem nie byÅ‚a ani idealna, ani jej wykonanie nie byÅ‚o majstersztykiem. Tylko subtelne modyfikacje pierwowzoru, jakich dokonali polscy konstruktorzy, nie zacieraÅ‚y podobieÅ„stw do amerykaÅ„skich wzorców a pojazdy zamiast oryginalnoÅ›ci i niezawodnoÅ›ci wykazywaÅ‚y wiele rożnych, dokuczliwych usterek. Pierwsze 50 motocykli z wózkiem bocznym przekazane do pracy w poczcie, szybko wycofano – aby usterki usunąć w nastÄ™pnej partii produkcyjnej. ByÅ‚ to już jednak nieudany poczÄ…tek. Nic jednak nie dzieje siÄ™ bez przyczyny i nie ma niepotrzebnych ofiar...

Nowe motocykle na skutek swoich wad nie zyskaÅ‚y poparcia finansujÄ…cego jego produkcjÄ™ paÅ„stwa, ani tym bardziej jego użytkowników. I choć powstaÅ‚o kilka różnych wersji, niemniej żadna z nich nie zdoÅ‚aÅ‚a odnieść wiÄ™kszego sukcesu. Jednak nie wieszajmy zbyt wczeÅ›nie na Sokole psów, bo nie jest on wcale winny. Po pierwsze, dlatego, że CWS M-55, choć SokoÅ‚a bardzo przypominaÅ‚... wcale nim nie byÅ‚, po drugie zaÅ› – bÄ™dÄ…c pierwszym polskim seryjnie produkowanym motocyklem stworzyÅ‚ solidne – choć może nie najszczęśliwsze ale jednak – podwaliny pod produkcjÄ™ naprawdÄ™ udanych jednoÅ›ladów, których era wÅ‚aÅ›nie siÄ™ zbliżaÅ‚a... MaÅ‚y kroczek w przód wytwórni staÅ‚ siÄ™ wielkim krokiem w przyszÅ‚ość polskiego przemysÅ‚u motoryzacyjnego.

We mgle przyszÅ‚oÅ›ci jawiÅ‚ siÄ™ bowiem nastÄ™pca – CWS M-111, a wÅ‚aÅ›ciwie CWS M-III, który dopiero od 1936 roku uzyskaÅ‚ dumnÄ… nazwÄ™ Sokół.


--
Aleksander Sowa
----------------------
www.wydawca.net

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Do dużych i wielkich pieniędzy trzeba dorosnąć
Miliony w spadku - i spełniam marzenia
Odciski- mały bolesny problem
Fiat 126p kabriolet czy BOSMAL 126 Cabrio?
Rozruch ekonomiczny Fiata 126p... i nie tylko